maanantai 15. kesäkuuta 2015

Huonoa laatua













Pakko nyt avautua vähän ohi aiheen, mutta alkoi niin vaivata mieltäni tämä asia, joka menee siis näin:

Ostimme paikallisesta Halpa-Hallista kuvassa näkyvät Mikki Hiiri/Disney kumisaappaat, hinta 19,95e. Ne olivat käytössä vajaan kuukauden, tarkalleen ottaen kai 2-3viikkoa,  kunnes huomasin, että toisesta kengästä pohja oli kulunut kantapään kohdalta puhki, sivusauma oli auennut ja koko etuosan (jalkapöydän kohdalta) pinta halkeili sivulta sivulle. Asiasta käytiin kysymässä paikallisessa myymälässä ja silloin kaksi myyjää totesi, että kumisaappaat korvataan uusiin koska ne olivat niin hetken käytössä, että ei ongelmaa. Kuittia ei tuotteesta ollut enää olemassa, mutta sekään ei myyjien mielestä ollut ongelma.

Kävin parin päivän päästä näyttämässä kenkiä kaupassa olettaen, että saan vaihtaa kengät uusiin. Mutta tällä kertaa paikalla olikin eri myyjä ja hän oli kovasti vastahakoinen eikä puhunut lainkaan samalla tavalla kuin edellisellä kerralla asian kanssa asioidessani. Hänen mielestään kuluminen oli asiakkaan vastuulla, kengän pohjan perusteella, mutta mielestäni sivusaumojen ei kuulu ratketa kuukauden käytön jälkeen.
Myyjä otti viimein kenkäparini talteen ja ilmoitti, että joku asiasta paremmin tietävä henkilö tulisi kahden päivän kuluttua katsomaan kenkiä ja tekemään päätöksen siitä maksetaanko kengistä korvauksena puolet ostohinnasta vai korvataanko mitään. Kyseinen myyjä myös pyysi minua käymään myymälässä kyseisen kuluvan viikon lopulla jos heiltä ei mitään minun suuntaani kuulu (puhelua ei tule). 
Kävin loppuviikosta kyselemässä kenkieni perään ja vastassani oli kaksi uutta myyjää, jotka eivät tienneet asiasta mitään. He olivat ihmeissään miksi minua oli pyydetty käymään, ja pyysivät uudelleen puhelinnumeroni, että voivat sitten soittaa ettei minun tarvitse käydä montaa kertaa asiaa kyselemässä.
Tänään kävin kyselemässä kengistäni ja aikaa oli kulunut jo 2 viikkoa siitä kun vein kengät myymälään. Koko tänä aikana minulle ei kukaan soittanut myymälästä eikä tänäänkään myyjät tienneet asiasta, eikä se ihminen, jonka piti tuotetta tulla tarkastamaan koskaan kuitenkaan saappaita tullut katsomaan. 
Tänään myyjä sanoi, että he toisten myymälän myyjien kanssa päättivät korvata tuotteesta 10e, mutta kenkäpariani en takaisin saanut.

Tahtoisinkin kysyä, että onko oikeasti niin, että en ollut oikeutettu saamaan uutta paria tai tuotteen hinnan vastaavaa korvaussummaa?
Tuotteen nähnyt myyjä vain totesi, että vaikka kyseisten saappaiden hinta on korkea ei se kuitenkaan kerro laadusta, koska tuotteessa on Disney hahmo ja hinta on sen takia korkea, muutoin tuote olisi helposti alle 10e eikä laatu siis oikeasti ole niin hyvä mitä hinta antaa ymmärtää. Totesin vain, että eikö se ole asiakkaan huijaamista ja myyjä oli samaa mieltä. 
Saappaista ei löydy tietoa sen valmistajasta tai maahantuojasta, jotta olisin voinut asiaa sen kautta selvittää.

Minua harmittaa, että kuukauden käytön jälkeen kengät olivat käyttökelvottomat, ja tässä tapauksessa vain toinen kenkä oli viallinen, toisessa ei ollut vikaa paitsi pohjan kuluminen. Ja harmittaa myös se, etten saanut rahalleni vastinetta. Oletan silti, että myös edullinen tuote voi olla kestävä. Siitä on itselläni kuitenkin kokemusta. Mielestäni kyllä minun olisi kuulunut saada rahat kokonaisuudessaan takaisin, tai uuden parin tilalle. Ja ne ostamani, vaikkakin rikkinäiset, kumpparit olisi pitänyt antaa minulle takaisin, koska niistähän olin kuitenkin maksanut.
Alun perin ajattelin, etten tyydy siihen 10 euron korvaukseen, mutta jotenkaan en sitten osannut puolustautua enää siinä kyseisellä hetkellä kun asiasta kyselin. Lopuksi vielä kun sain korvauslapun myyjältä ja kassalla kyselin jo ostokset maksettuani, että kuinka pian tämä korvaussumma pitäisi käyttää niin vastaus oli, että heti. Vai niin, sellaista tietoa ei kyllä minulle tullut sillä hetkellä kun paperilappusen sain. Ja taas kohtasin myyjien osalta ihmetystä, "ai et vai? ... ompa kumma." Siinä ne kolme myyjää sitten keskenään pohtivat, että onko asia todellakin niin, että summa pitää käyttää heti. Lopulta ehdottivat, että vaihtavat lappusen lahjakorttiin ja sen saa sitten käyttää koska haluaa.
Monenlaista säätöä ja vääntöä ja monen henkilön kautta kiertänyt juttu.

Onko kenelläkään muulla ollut ongelmia vastaavien tuotteiden kanssa?

0 kommenttia:

Lähetä kommentti